O nás, co by zboží.

Jsem stárnoucí bílý muž, co čím dál tím víc křičí na mraky. Berou mi moje staré dobré věci, které fungovaly a měl jsem je rád a místo nich mi cpou šmejdy, co objektivně fungují hůř, za to kratší dobu a za víc peněz. A jednou z těch věcí je internet.

Nejsem z těch, kteří by žili v bludu, že všechno, co je na internetu, musí být zadarmo, jako by to bylo nějaké právo jako na vzduch. Každý si samozřejmě může nastavit pravidla jaká chce. Napíšu zápisek sem k sobě na blog? Samozřejmě, že není zpoplatněn – jsem si vědom, jakou má kvalitu a čtenost a jsem rád, že to vůbec někdo čte. Ostatně o čtenost mi jde až v druhé řadě, spíše se chci vypsat z toho, co mě trápí a možná nadhodit svůj pohled na věc. Pokud má ale text (video, obrázek,…) – nesnáším buzzword „obsah“ – nějakou hodnotu, klidně ať si tu hodnotu dá do cenovky. Sám si platím některé online služby, včetně zpravodajských webů.

Za ty ostatní platím svými daty a svýma očima, vystavenýma reklamně. A tady nastupují ty pro mě zcela záhadné věci. Jasně, že mám AdBlock a různá rozšíření, která automaticky odklikávají, že nesouhlasím s cookies a že nechci newslettery atd. Já totiž chci vidět obsah toho webu a chci ho vidět tak, abych ho mohl číst. To se nevylučuje s reklamou – pokud reklama má přiměřenou míru, na webu klidně AdBlock vypínám. Pokud ale reklama zabere 80 % obrazovky a ještě je agresivní (automaticky přehrávaná videa a tak), prostě ji bez milosti blokuju. Provozovatelé webu by si měli uvědomit, že méně je často více a když to přeženou, nebudou mít nic. A když nebudou mít nic, začnou hledat jiné cesty. Seznam a Czech News Center začli zamykat weby za něco, čemu říkám AdWall. „Konzumuj reklamu a ještě nám dej data a budeš to mít zadarmo, jinak zaplať (ale tu reklamu ti tam dáme taky).“ Možná jsem naivní, ale když mám někde na výběr, volím cestu ochrany soukromí.

I tak je mi ale jasné, že jako osoba někde figuruji pod nějakým „User ID“, které o mě postupně shromažďuje data o tom, co dělám na internetu i mimo něj, co si kupuju, na co koukám atd. A tahle moje složka postupně bobtná a aktualizuje se. Ale k čemu? Aby mi mohli zobrazit čím dál cílenější reklamu? Jasně, ale k ČEMU?

Někdy mám pocit, že inzerenti podlehli bludu, že reklama je tím účinnější (=vedoucí k nákupu daného produktu), čím více je zacílená. A že existuje nějaká konvergence a že na konci tohoto sbližování křivek je bod, kdy o Userovi s daným ID víme absolutně vše, že na něj můžeme reklamu zacílit tedy absolutně přesně a to povede ke 100% konverzi. Vážně to tak je? Vážně je reklama tak všemocná, že pokud je dokonale zacílená, dokáže produkt prodat úplně každému? No… nemyslím si.

Dejme tomu, že koukám na Formuli 1 a fandím Ferrari. Někdy mrknu na jejich web, budu si číst zprávy o nich a ze srandy si naklikám v konfigurátoru jejich SF90 Stradale. Ani nevím, kolik milionů stojí… A začne se mi zobrazovat reklama na Ferrari. Má snad tenhle reklamní systém pocit, že bych si ho fakt šel koupit?

Snažím se napsat toto: neexistuje náhodou nějaká mez, za kterou je úplně zbytečné další údaje o uživateli sbírat, protože už prostě další informace a další přesnější zacílení nepovede k vyšší konverzi? Nejsou firmy jako Seznam, Alphabet, Meta, X apod. náhodou v zajetí toho, že data sbírají čím dál víc prostě proto, že nic jiného neumí? Vytěžit uživatele skrze pozlátko tzv. obsahu nebo tzv. služby a data prodat dát a dál jenom proto, aby se lépe zacílila reklama? Fakt tyhle firmy rezignovaly na to, že dělají něco užitečného, za co jim lidi třeba zaplatí přímo, tak dělají něco, co vlastně jejich uživatelé nechtějí (šmírování) jenom proto, že jim za to někdo jiný zaplatí? To je přece smutné, ne?

A vede to vlastně k zisku pro inzerenty? Protože většině domácnosti stačí jedna pračka, zedník ze Lhoty si Bentley nekoupí a manažer z banky si nekoupí zájezd na Maledivy (i když na něj jistě má), protože prostě miluje Šumavu a chození po horách.

Myslím, že celý internet se pomalu dostává do slepé uličky. Kolotoč vysávání uživatelských dat, cpaní reklamy, přesnější targeting a snaha o zpoplatnění i toho balastu, který si to nezaslouží, nepovede k vyšším ziskům inzerujících společností. Protože jako se nasytí trh, když nabídka je příliš velká, tak vyschne kanál příjmů, když počet uživatelů a jejich potřeb dosáhne určité úrovně. Třeba si to ti inzerenti uvědomí a pochopí, že cpaní peněz šmírákům jim zisky nezvýší.